Tuli sitten lauantaina poikettua mummolassa katsomassa mitä Ladalle kuuluu. Mukana vähän jäähdytysnestettä ja toinen akku lisävirtaa varten.

Konepelti auki ja öljyjen ja nesteiden tarkistus. Öljyt oli ylämerkissä, jäähdytysnestesäiliö kuiva. No syyläri ja säiliö täyteen ja kokeilemaan avaimesta. Pientä naksutusta startilta, mut akun virta ei riittänyt käynnistämään autoa.

Vara akku kiinni ja kokeilemaan. Lada ei puhunut enää mitään. No puhelin käteen ja kyseleen viisaammilta, mitä kaikkee vois räplätä muuta kuin munaskuja et saa auton käyntiin. Vanhemmissa Ladoissa kuulemma on joku vipu millä sais nostettua bensaa. Ei oo tässä mallissa.

lada_matka1-normal.jpg

No ei auta kuin polkimella koittaa pumpata, no puhelun aikana ilmeisesti akku ehti hieman latautumaan vara-akusta ja virta-avaimesta Lada käyntiin. Kuin palmun alta! Siinä sitten annettiin sen hetken tekeytyä. Kevyesti vaihdetta silmään ja kokeilemaan, että miten kytkin on kestänyt noin vajaan vuoden seisonnan. Hyvin irrottaa ja vaihteet toimii! Ilme kuin hangon keksi!

lada_matka2-normal.jpg

Tuulilasin pesu ja huoltsikalle tarkistamaan paineet renkaista. Suurin piirtein paineet kohdillaan. Auto käy ja kehrää hienosti!

lada_matka3-normal.jpg

Tulipa siinä sitten vielä ajeletettua Ladaa Kankaanpää - Hämeenlinna - Kankaanpää eli noin 400 kilometriä sunnuntai iltana. Komiasti toimii!

Tänään tuli vielä tilattua green card, että on sitten kansainvälinen todistus autonvakuutuksesta. Vielä kun sais matkalaisten paperit ja koneet yhtä hyvään kuntoon.